Otevřeno i v neděli

Technické informace

Proč zimní pneumatiky?

Kdy přezouvat na zimní pneumatiky?

Zimní pneumatiky je doporučeno používat jakmile průměrná teplota klesne pod 7°C.

Podle dlouhodobých měření Českého hydrometeorologického ústavu klesá průměrná teplota na celém území České republiky pod 7 °C od začátku listopadu do konce března. Používání zimních pneumatik v tomto období zásadně zvyšuje bezpečnost při řízení.

Pravidlo 4

Používejte zimní pneumatiky na všech 4 kolech. Používejte zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm. Používejte zimní pneumatiky na voze po dobu nejméně 4 zimních měsíců. Používejte zimní pneumatiky nejdéle 4 sezóny.

Dnem 1. července 2008 nabyla účinnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb, která zavedla dvě zcela nové příkazové dopravní značky: Zimní výbava (č. C 15a) a Zimní výbava - konec (č. C 15b). Nová dopravní značka Zimní výbava ukládá řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1.listopadu do 30.dubna. S uvedenou značkou se můžete setkat na silničních úsecích, kde zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy. Podle místních podmínek lze platnost značky Zimní výbava upravit dodatkovou tabulkou E 12. Povinnost použití zimních pneu je možné nahradit nasazením sněhových řetězů, ale pouze za předpokladu, že jsou splněny podmínky stanovené pro použití. Příkazová značka Zimní výbava nekončí na nejbližší křižovatce, jak je tomu u většiny svislých dopravních značek. Ukončení platnosti značky je označeno dopravní značkou Zimní výbava - konec. Pokud pojedete bez zimních pneumatik v úseku, který vymezuje povinnost použití zimní výbavy vystavujete se tak riziku ztráty 1 bodu a pokutě 2 000 Kč v blokovém řízení. U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 4 mm na všech kolech. U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti převyšujících 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek, nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 6 mm na všech hnacích kolech. Zimní pneumatiky jsou značeny M + S (M+S, MUD+SNOW - bláto+sníh, pneu určená pro zimní provoz)

Konstrukce pneumatiky

Šířka pneumatiky je rozměr v milimetrech od bočnice k bočnici.

Profilové číslo je poměr výšky pneumatiky k její šířce. Například profil 65 znamená, že výška pneumatiky odpovídá 65% její šířky.

Konstrukce udává způsob, jakým byla pneumatika sestavena. "R" znamená radiální pneumatiku, tzn. že kordová tkanina (vrstvy tkaniva, které tvoří kostru pneumatiky) ubíhá průřezem pneumatiky od patky k patce radiálně. "B" znamená diagonální pneumatiku, tzn. že kordová tkanina ubíhá průřezem pneumatiky od patky k patce diagonálně a směr vrstev se střídá, aby se vrstvy navzájem vyztužovaly.

Průměr ráfku je šířka ráfku z jedné strany obvodu na druhou.

Index nosnosti udává maximální hmotnost v librách, kterou je schopná unést správně nahuštěná pneumatika. Maximální zatížení v librách a v kilogramech najdete vyznačené ještě na jiném místě bočnice.

Rychlostní kategorie znamená, že pneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám, které stanovuje americké Ministerstvo dopravy (DOT). Vedle tohoto kódu je identifikace nebo sériové číslo pneumatiky – až dvanáctimístná kombinace písmen a číslic.

Běhoun je gumová vrstva, která je v přímém kontaktu s povrchem vozovky. Je navržen tak, aby byl vysoce odolný vůči opotřebování a různým zásahům, aby odolával nárazům a odváděl teplo.

Kostra je vnitřní vrstva nesoucí náklad vozidla, která tlumí nárazy. Její konstrukce je odolná proti únavě materiálu, aby mohla snášet účinky točivého tření.

Obruba je tvořena obrubovým drátem a gumovým jádrem a zajišťuje pevné přilehnutí pneumatiky a ráfku kola.

Pásy jsou vyrobeny z ocelového drátu nebo ze syntetických materiálů, např. z nylonu. Snižují účinky povrchu vozovky, rozšiřují stopu pneumatiky a napomáhají zajistit její bezpečnost.

Boční stěny chrání kostru před ohýbáním a napínáním a mají důležitou funkci při zvýšení celkového komfortu jízdy.

Ramena jsou části mezi okrajem běhounu a vrchem boční stěny. Chrání kostru a odvádí teplo vznikající při pohybu vozidla.

Drážky jsou části běhounu. Poskytují stabilitu při zatáčení, přilnavost a brzdný výkon.

Jádro obruby snižuje vnější nárazy a chrání obrubu.

Patní pásek zabraňuje přímému kontaktu mezi ráfkem a kordy, které chrání.

Těsnicí pryž se používá na patce bezdušové pneumatiky. Jedná se o vrstvu speciální pryže, která zadržuje vzduch uvnitř.

Značení plechových a hliníkových disků ( například 6,5x16 ET38 5/112 )

6,5 šířka disku v palcích (6,5")

16 průměr disku v palcích (16")

ET 38 vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zapuštěno v podběhu automobilu a naopak)

5 počet děr a šroubů

112 rozteč šroubů, průměr kružnice otvorů na šrouby v mm

Radiální pneumatika - jednotlivé pásy kordu mají vlákna uspořádána rovnoběžně resp. kolmo na rovinu otáčení kola. Díky tomu má pneumatika měkčí boky, při namáhání se deformuje, déle vydrží a má lepší stabilitu při ovládání.

Diagonální pneumatika má jednotlivá kordová vlákna uspořádána diagonálně a současně kolmo na sebe, tedy šikmo pod úhlem 45° k rovině otáčení. Bok pneumatiky je díky tomu pevný, při bočním namáhání spíše se po vozovce smýkne. Proto má pneumatika kratší životnost.

Pneumatika se symetrickým typem běhounu, tuto je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet bez nutnosti demontování pneu na disku.

Pneumatika se směrovým typem běhounu, používaná především u sportovních a zimních pneumatik. Při montáži je nutno dodržet směr otáčení, který je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky.

Pneumatika s asymetrickým typem běhounu, jež v některých segmentech postupně nahrazuje oba předešlé typy dezénů. Při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside".

Důležitost správného nahuštění pneumatik